@article{oai:luther.repo.nii.ac.jp:00000369, author = {Uemura, Toshifumi and 上村, 敏文}, issue = {53}, journal = {ルーテル学院研究紀要, Bulletin of the Japan Lutheran College and Theological Seminary}, month = {Mar}, note = {小山晃佑の「水牛神学」は、仏教国タイにおけるキリスト教宣教について扱っていた。その後、9.11 以降、小山の神学は「神学と暴力」に見られるように環境問題、科学の諸問題にその関心が傾斜していった。環境問題、そして人工知能のテーマは現代社会において最重要の課題となっている。地球温暖化による急激な環境変化は、今や人類の存亡の危機に瀕していると言っても過言ではない。その中で人工知能の課題は、人間を根本的に考える上で、また、神理解を深める上で、さらには一神教と多神教の文化圏における根本的相違を考察する上で極めて重要な論点となる。いわゆるシンギュラリティは起こるのか否かということ以前に、日本では特に神道との対比においてキリスト教の信仰理解、聖書解釈が重要な課題となる。本論文においては、最後にアンドロイドの分析を通して多方面から人工知能の可能性と限界についての試論を始める端緒としたい。, After September 11, Waterbuf falo Theology by Kosuke Koyama, which dealt with the mission work in Thailand as the Buddhist country, had shifted to Ecology and Science as it was seen in ‘Theology and Violence’. In these days ecological views and Artificial Intelligence have become the most important theme. This dramatic environment change by the green effect is truly significant. We may say that human beings are on the verge of extinction on this planet. At the same time, the issue of artificial intelligence is also one of the most important problems to consider in regard to what is human and who is God. Before the idea of singularity, to develop understanding of belief and the Bible in comparison with Shinto, would be key to deepening our understanding of the difference with western theology. After analyzing android, I offer an interpretation for the possibility and limitation of AI in different ways.}, pages = {9--18}, title = {エコロジー神学と人工知能─水牛神学その後 人類存亡の時代に向けて}, year = {2020} }